
Rádi byste se zařadili mezi skupinu řidičů? Pak vaše kroky budou muset vést do autoškoly. Nutno zmínit, že získání řidičského průkazu není zrovna levnou záležitostí. Jaké jsou současné ceny autoškol a na co se připravit?
Ceny autoškoly se často i výrazně liší
Jak asi tušíte, ceny za absolvování kurzu autoškoly se liší. I nás však překvapilo, jak výrazné rozdíly se objevují.
Řidičský průkaz na auto
Troufáme si říci, že většina zájemců navštíví autoškoly právě kvůli zájmu o získání řidičského průkazu na auto (B2). Ceny kurzů jsou velmi rozdílné, za absolvování autoškoly zaplatíte zhruba 8500-12900 Kč. Ačkoli je vyšší cenová hranice běžná spíše v našem hlavním městě, je rozdíl mezi cenami opravdu výrazný.
Zároveň je však třeba počítat s tím, že zdarma nejsou ani závěrečné zkoušky. Zde se můžete setkat s 2 druhy poplatků – jeden zaplatíte autoškole a druhý obci s rozšířenou působností, ve které zkoušky absolvujete. Výše tohoto poplatku je neměnná – je totiž stanovena v zákoně. Za první zkoušky zaplatíte 700 Kč, další vás budou stát buď 100 Kč v případě opakování znalostního testu, či 400 Kč při opakování jízd.
Částka, kterou zaplatíte autoškole, se opět liší. Mnoho z nich si poplatek za první zkoušky neúčtuje. Cena opravné zkoušky je opět v každé autoškole jinak vysoká.
Další poplatky
Některé firmy také mají stanoveny další poplatky, kvůli nimž se vám může pořízení řidičského průkazu pěkně prodražit. Poměrně častý je poplatek za nedostavení se na zkoušku, případně na jízdu (bez omluvy). Připlatíte si i v případě, že si budete přát absolvovat cvičné jízdy v autě s automatickou převodovkou (je však třeba počítat s tím, že ne každá autoškola tuto možnost nabízí).
A co motocykl?
Toužíte se zařadit mezi motorkáře? Pak budete muset pro získání řidičského průkazu vytáhnout z kapsy zhruba 7000-8800 Kč. Také je třeba počítat s tím, že ne každá autoškola nabízí i kurzy zaměřené na řízení motocyklů. Pokud už některý druh řidičského průkazu na motocykl máte a chcete jej pouze rozšířit, bude cena samozřejmě nižší (zhruba okolo 4000-5000 Kč).
Jaké jsou podmínky pro získání řidičského průkazu?
Podmínky jsou stanoveny zákonem – jakékoli vyjednávání v autoškole tedy nemá smysl. Co budete potřebovat pro to, abyste vůbec mohli kurz autoškoly absolvovat?
- podat písemnou Žádost o přijetí k výuce a výcviku,
- odevzdat autoškole Lékařský posudek o zdravotní způsobilosti k řízení motorových vozidel (samozřejmě s pozitivním výsledkem),
- splnit věkový limit pro příslušnou skupinu. Chcete si „udělat řidičák na auto“ a ještě jste neměli 18. narozeniny? Nevadí! S výukou můžete začít až 18 měsíců před dovršením tohoto věku. Řidičský průkaz samozřejmě obdržíte až po dovršení věku 18 let,
- Je nutné mít na území ČR trvalý nebo přechodný pobyt (případně prokázat vazby na území ČR),
- Asi nikoho nepřekvapí, že nesmíte mít uložený zákaz řízení motorových vozidel atp. (čestné prohlášení podepisujete již při přihlášení do autoškoly).
Jak dlouho trvá, než získáte řidičský průkaz?
Říkáte si, jak dlouho bude trvat, než řidičský průkaz získáte? Standardní doba jsou 2-3 měsíce. Zdá se vám tento čas dlouhý? Pak nezoufejte, řidičský průkaz můžete samozřejmě získat i dříve. Většina autoškol nabízí i intenzivní kurzy, díky nimž můžete získat řidičské oprávnění už za 3-6 týdnů. Připravte se však na to, že těchto několik týdnů bude poměrně náročných.
Co všechno je součástí závěrečných zkoušek?
V současnosti se závěrečná zkouška skládá z 2 oblastí – znalosti pravidel silničního provozu a praktické jízdy. Nutno zmínit, že současná novela zákona praví, že praktické jízdy je možné absolvovat až po úspěšném složení písemné části. Pokud tedy neuspějete ve znalostním testu, není možné absolvovat praktické jízdy.
Jak vypadá závěrečný test, kolik má otázek a jak dlouho trvá?
Test se skládá na PC, obsahuje celkem 25 otázek, na jejichž zodpovězení máte 30 minut. Získat v něm můžete maximálně 50 bodů. A kolik správných odpovědí je potřeba k úspěšnému složení testu? Odpovědí je 85 % – získat tedy musíte minimálně 43 bodů.
A co praktická zkouška?
Po testu následují jízdy. Délka trvání této praktické zkoušky je zhruba 30 minut.
Několik tipů na závěr
Čeká vás absolvování autoškoly, či už jste do kurzu naskočili? Bojíte se zkoušek a rádi byste se na ně co nejvíce připravili? Pak pro vás máme několik užitečných tipů.
- Procvičujte testy na Informačním portálu Ministerstva dopravy.
- Chcete si vyplňovat testy při jízdě v MHD, během přestávek ve škole či při čekání na autobus? Pak si stáhněte aplikaci s názvem Autoškola. Je k dispozici jako pro Android, tak pro iOS.
- Mnoho zajímavých informací naleznete i na webu Bezpecnejizdy.cz. Čekat na vás budou například tipy pro bezpečnou jízdu, či si zde budete moci přečíst o pravomocích dopravní policie.
Ačkoli možná budete mít během absolvování výuky v autoškole pocit, že se řídit nikdy nenaučíte, nezoufejte. Uvidíte, že na konci kurzu už si budete mnohem jistější. Zásadní je však praxe – proto se snažte po získání řidičského průkazu co nejdříve začít s řízením. Pokud si netroufáte jezdit sami, posaďte na místo spolujezdce někoho zkušeného, kdo vám dodá sebejistotu. Časem si pak třeba budete věřit natolik, že nebudete mít obavy ani z řízení v zahraničí. Zde je však třeba dávat pozor na povinnou výbavu. Podívejte se proto, co vše by mělo být (nejenom) v okolních státech její součástí!
Za zcela tragickou považuji skutečnost, že se dnes v autoškolách obvykle nevyučuje, ale provádí se t.zv. dálkový výcvik, kdy žák přijde na několik konzultací a udělá jízdy. V autoškole se tím nic nenaučí a pro účel zkoušky se naučí testy stylem, že nejdelší otázka bývá správná a pokud to neplatí, tak se nabifluje, že správná je ta s číslem 100 a podobně. Vůbec tedy neví o co jde, ale testy udělá úspěšně! Takoví lidé dostávají ŘP. Když k tomu přidám, že pokud v pondělí dostanu řidičák „B“, tak v úterý mohu ke zkoušce na BUS, tak se děsím! Dříve byla nutná dvouletá praxe.
Ano my pamětníci SME studovali více jak půl roku a dneska znáš dělají pomalé blbce? Celý život jsem aktivně pracoval jako řidič traktorista i nákladních automobilů a mám zažité slušné chování vůči ostatním účastníkům v silničním provozu.stale si udrzuji profesak její mě 64 let neměl sem žádnou nehodu vlastní vinou.vim že teď budu pro mnohé neomylné za chytrého blbečka ale to už je v tomto státě neomylnych docela normální.
Jsem letitým učitelem autoškoly v rozsahu A až D.Samozřejmě sleduji a porovnávám způsob výuky, jaká byla za mého aktivního působení a v současnosti. Nechci jenom kritizovat, ale několik připomínek přeci jenom bych si dovolil :-že se úplně upustilo od znalostí /alespoň povrchních/ techniky,asi není příliš košer.Pak se nový řidič stává oním pověstným „Cibulkovým medvědem,jezdícím v cirkuse na motorce kolem manéže“. Učil jsem na „Zemědělce“, byl i zkušebním komisařem/jízdy A,T, + technika/ – jak může současný zkušební komisař ohodnotit výkon žáka slovy :“jel nějak divně“. Vždy než jsem začínal zkoušky na škole, snažil jsem se žáky uklidnit krátkým projevem,končícím :“pojedete bezpečně,samostatně a plynule. Já vám do toho kecat nebudu“.Jan