NRKI je zkratka pro nebankovní registr klientských informací, který shromažďuje informace o úvěrových vztazích mezi klienty a nebankovními institucemi. To znamená u každého klienta nebankovní společnosti si vytváří přehled o jeho úvěrech a řádných splátkách. Obsahuje pozitivní i negativní záznamy a ve velkém pomáhá nebankovním společnostem při rozhodování, zda tomu či onomu klientovi půjčku schválit či nikoliv.
Kdo má přístup do NRKI?
Do nebankovního registru klientských informací nahlížejí jen ty nebankovní společnosti, které mají s registrem uzavřenou smlouvu. Na základě smlouvy mezi BRKI (bankovní registr klientských informací) a NRKI do něj mohou nahlížet i banky. Přístup do něj má i klient, který u dané nebankovní společnosti uzavřel úvěrovou smlouvu. Do NRKI se samozřejmě dostanou i pracovníci klientského centra, kteří řeší případná pochybení a opravu záznamů.
Aby byly vaše osobní údaje zařazeny do NRKI, potřebujete k tomu dát té či jiné nebankovní společnosti souhlas. To však ještě neznamená, že jakmile dáte jedné nebankovní společnosti svůj souhlas ke zpracování citlivých informací, jiné nebankovní společnosti už jej nepotřebují. Naopak. Když budete o úvěr žádat jinou nebankovní společnost, ona opět ke zpracování informací potřebuje váš souhlas. Tak to v NRKI prostě funguje.
Jak dlouho jsou v NRKI informace uchovány?
Informace o všech poskytnutých úvěrech NRKI uchovává po dobu trvání úvěru a ještě čtyři léta po jeho ukončení. Informace v NRKI se pravidelně aktualizují, aby se dosáhlo co možná nejlepší efektivity. Nemusíte se však bát, že by vám jedno či dvoudenní opoždění se splátkou přineslo negativní zápis.
Nashromážděné informace v registru mohou být pro klienta i přínosem. Proč? Jestliže pravidelně splácí, vytvořil si dobrou platební historii. Na takového klienta se nebankovní společnosti i banky dívají o dost lépe než na klienta s negativním záznamem.