V Česku se čile staví. Alespoň pro dálnice to platí stoprocentně. Aktuálně jich vzniká najednou už 151,5 km. Které to jsou?
V ČR se staví nové dálnice
Právě tak byla zahájena mimo jiné i dostavba písecké D4 (z Hájů do Mirotic) formou PPP projektu. Tento pilotní úsek by měl ověřit, zda dokáže soukromý subjekt dálnici postavit a vybudovat efektivněji než stát.
Díky tomu by mělo vzniknout hned 32 kilometrů nové dálnice. Krátce na to přibylo navíc dalších 13,2 km dálnice D48 u Nového Jičína.
Ještě do konce letošního roku plánuje Ředitelství silnic a dálnic celkem 45,6 kilometrů nových dálničních úseků.
S výstavbou tak bude pokračovat například i na jihu Čech. Vzniknout tu má další úsek D3 mezi Třebonínem a Kaplicí. Stavět se bude i na severu. Vybudovat by se měl další úsek na karlovarské D6 nebo chomutovské D7. Na Moravě by se měli motoristé dočkat dostavby dálnice D49 v úseku Hulín – Fryšták. V plánu je vybudovat i bezmála 9 km na D55 Staré Město – Moravský Písek.
Zmodernizovaná D1 i další nové úseky
Do konce roku by se navíc mělo ještě dle slov ŘSD zprovoznit hned 46,5 km nových dálničních úseků. Alternativní spojení Čech a Moravy poskytne D35 mezi Opatovicemi nad Labem a Časy. Dálnice D35 je pro ČR důležitou dopravní tepnou a v budoucnu má ulevit dnes již notně přetížené „dé jedničce“.
Bude i obchvat Otrokovic na D55 a řada dalších, například obchvat Lubence na karlovarské D6 nebo Panenského Týnce na chomutovské D7. Na pořadu dne je i pokračování hradecké D11, a to v úseku Hradec Králové – Jaroměř.
Modernizovat se podařilo dálnici D1. Řidiči však stále ještě musejí nějakou dobu počítat s omezeními na posledním úseku o délce 41,9 km mezi Mirošovicemi a Ostrovačicemi. Podle ŘSD ne na dlouho. Už během letošního podzimu má dojít k odstranění veškerých zúžení, provizorních svodidel a omezení na posledních 41,9 km této dálnice.
Rozsáhlá rekonstrukce nejdelší tuzemské dálnice započala už v roce 2013. Její modernizace se tak stala jedním z nejvýznamnějších projektů, které dosud ŘSD realizovalo.