Jak nenaletět telefonnímu prodejci akcií

0

Také vám volají telefonní prodejci akcií? Jak se jen vždy dostanou k telefonnímu číslu? „Dobrý den, jmenuji se XY a volám ze společnosti XY. Máte na mě chvíli čas?“ Tak to vždy začíná. Často se shovívavostí k zaměstnancům callcenter odpovíte kladně. A už na vás sypou své nabídky. „Výnos 30 % ročně!“ „Naši klienti nakupují ve velkém!“ „Tohle je naprosto revoluční technologie!“ Horst Fuchs je oproti nim babral.

Všechna ta slova zní naprosto sladce. Jen aby ne, vždyť tito prodejci jsou školeni a přesně vědí, co vám mají říct, aby zaujali.

Jak ale poznáte, kdy dát ruce pryč?

Neopakovatelná příležitost

Žádná jedinečná příležitost neexistuje. To se ve vás jen prodejce snaží vyvolat pocit akutnosti a donutit vás k okamžité akci. Je to naprosto stejný trik, jaký používají prodejci v supermarketech. Slevy na zboží jsou jasně časově ohraničeny a kdo zaváhá – neušetří. Vyvíjí na vás nátlak.

Je to trend

„Všichni naši klienti právě nakupují akcie společnosti XY!“ Už jste někdy něco získali jen tím, že jste dělali, co všichni okolo? Pravděpodobně ne.

Nejčastěji se tak po telefonu prodávají akcie technologických společností, protože se o nich hodně mluví v televizi, píše v novinách a na internetu. Jsou populární. Bohužel to má za následek naprosto iracionální ocenění jednotlivých titulů. Dav se snaží postavit další nebeský zámek, který tak jako každá jiná bublina zanedlouho praskne.

IPO, buďte úplně první

Co do počtu telefonátů, hned po nabídkách populárních společností, vládne IPO (tedy první veřejná nabídka akcií). Proč byste měli být první? Jste snad pokusní králíci? Cena upisovaných akcií je často šíleně nadhodnocena, protože se společnost snaží dostat co největší balík dodatečného kapitálu.

A to nemluvě o studiích, které dokládají nižší výnosnost akcií těsně po IPO oproti srovnatelným titulům, a to až po dobu pěti let. Zavedené společnosti budou v tomto ohledu vždy lepší volba.

Riziko není žádné

„Tyto akcie jsou naprosto bez rizika!“ To je pravděpodobně ta největší lež, co vám může prodejce říct. Když tohle uslyšíte, ruce pryč. Akcie nikdy bez rizika nebudou. Riziko je nutná daň za výnos. Samozřejmě se dá snížit s nasbíranými zkušenostmi, ale nikdy na pomyslnou nulu.

Měl bych si akcie po telefonu vůbec kupovat?

Samozřejmě prodej po telefonu nemá jen samá negativa, a do nástupu online brokerů byl velmi populární. Kdy jste si přes telefon cokoli koupili? Pravděpodobně musíte hodně zapátrat v paměti.

Zásadní nevýhodou je právě ona akutnost. Musíte se rozhodnou teď hned. Je na vás vyvíjen tlak a ten mívá za následky chybná rozhodnutí. Na druhou stranu, i když odmítnete, můžete zapátrat na internetu a o nabízené akcii se dovědět víc a pokud vás doopravdy osloví, nic vám nabrání si ji koupit sami.

5/5 - (1 vote)

Zanechat komentář:

Please enter your comment!
Please enter your name here